2007/2008: Ramen gerestaureerd

In 1920 werden de huidige glas-in-lood ramen geplaatst in de Paterskerk. Deze zijn uitgevoerd in een gegoten gekleurd vlakglas, zogenaamd Tisch kathedraal 기동전사 건담 디 오리진. In 2007 en 2008 werden deze ramen in de kerk gerestaureerd voor een bedrag € 170.286,-. Een en ander is uitgevoerd door Atelier Joëlle D’ Alsace uit Lanaken 다운로드. Dit was nodig omdat de windroeden en deklatten aan het roesten waren en doordat er in het verleden slechte reparaties waren uitgevoerd was het lood beschadigd en veelal broos 다운로드. De werkzaamheden hebben bestaan uit het demonteren van het glas-in-lood, het restaureren en herloden, leveren en monteren van windroeden en dorpellood, herplaatsen van het glas-in-lood 다운로드. Er werden in de ramen een aantal gebrandschilderde ramen toegevoegd; deze laten het dagelijkse leven van de Minderbroeders Franciscanen zien en zijn afkomstig uit het klooster te Heerlen enkele panelen zijn voorzien van wapens en de Martelaren van Gorcum: de Weertenaren Antonius en Hieronymu netbus 1.7. Ook is er in de dwarsbeuk een raam van de H. Franciscus geplaatst. aOm vandalisme te voorkomen werden de ramen voorzien van gelaagd voorzetglas.

restauratie10 restauratie11 restauratie12 restauratie13 restauratie14