Publieksprijs gaat naar Paterskerk

De Erfgoedprijs gaat dit jaar naar de Mariakapel van de Lichtenberg. Dit project is door de jury gekozen als Beste restauratie van Weert. Het publiek kiest de Paterskerk als Beste restauratie van Weert. Deze kerk wint daarmee de Publieksprijs. Dit werd op woensdag 16 december 2015 bekend gemaakt. Het publiek en de deskundige jury konden kiezen uit twaalf genomineerde projecten 다운로드.

Dit is de tweede keer dat de gemeente Weert de Erfgoedprijs uitreikt, een jaarlijkse prijs voor onroerend erfgoed zoals monumenten, cultuurlandschap en archeologie. Met deze prijs zet de gemeente haar culturele erfgoed in de schijnwerpers. Want Weert is trots op haar historie en erfgoed. Het doel van de Erfgoedprijs is Weertenaren aan het denken zetten over (het belang van) het erfgoed 다운로드. Hiermee wordt aandacht gegenereerd voor monumenten en waardering uitgesproken voor initiatieven die de monumenten ten goede komen.

Erfgoedprijs
De Mariakapel van de Lichtenberg werd na uitvoerig overleg uitgeroepen tot winnaar. De jury motiveerde dit als volgt: “De restauratie van deze kapel is zeer zorgvuldig voorbereid en technisch goed uitgevoerd. Er is nauwkeurig onderzoek gedaan naar het oorspronkelijke ontwerp van de verloren gegane glas-in-loodramen 다운로드. Deze zijn met veel vakmanschap en met de oorspronkelijke glassoorten teruggebracht. Van de oorspronkelijke deur (die na verdwijning in de jaren ’70 is opgespoord) is vanwege de museale waarde een replica gemaakt en deze is teruggeplaatst. Hetzelfde geldt voor de bekroning met kruis. Het totaal heeft zo weer zijn oorspronkelijke verschijningsvorm teruggekregen. Complimenten voor alle betrokken partijen.”

Publieksprijs
Op alle twaalf genomineerde monumenten is gestemd 다운로드. In totaal zijn er 264 stemmen uitgebracht. De monumenten met de meeste stemmen zijn:

1. Paterskerk met 93 stemmen;
  2. Vier molens met 60 stemmen;
  3. St. Martinuskerk met 26 stemmen.

Motivatie die vaak werd genoemd is dat mensen blij zijn dat monumenten in eer zijn hersteld. Ook het voelbaar en beleefbaar zijn van de historie wordt gewaardeerd 렉스퍼트 뷰어. Bijzondere kwaliteiten van bijvoorbeeld een molen en ambachten worden genoemd, maar ook de betrokkenheid en inzet van vrijwilligers. Mensen zijn trots op het erfgoed! Het doel om mensen aan het denken te zetten over de rol die monumenten in ons dagelijks leven spelen is daarmee glansrijk geslaagd.

Levend houden van herinneringen
Ook de jury was aangenaam verrast door de goede staat van onderhoud van de monumenten in Weert 건메탈. Het zijn allemaal lovenswaardige projecten, die het stuk voor stuk waard zijn behouden te blijven. Het zijn betekenisvolle projecten die herinneringen aan het verleden levend houden. Soms betreft het een eenmalige inspanning voor restauratie, vaak ook is het een constante uitdaging om een monument in goede staat te houden. Alle genomineerde projecten hebben, zonder uitzondering, een positieve uitstraling op hun omgeving 강남스타일. De jury hoopt dat er een stimulans uitgaat van deze prijs voor eigenaren en gebruikers om zich te blijven inspannen voor hun monument.

Volg de winnende monumenten
De winnaars van de Erfgoedprijs (Mariakapel) en de Publieksprijs (Paterskerk) krijgen een blijvend aandenken in de vorm van een oorkonde. Belangrijker is de aandacht die de winnaars krijgen. Zo zijn ze een jaar lang permanent op de Facebookpagina Erfgoed in Weert te zien. Like de pagina www.facebook.com/erfgoedweert en blijf op de hoogte van de nieuwtjes over de monumenten in Weert 다운로드.

Winnaars podiumcadeaukaart
Bij het stemmen op de genomineerde monumenten, konden deelnemers een podiumcadeaukaart winnen voor de beste motivatie. Dit zijn de winnaars:
De beste motivatie van stemmers tot en met 20 jaar is van Joris Ansems. Hij koos voor de Paterskerk met de volgende reden: “Omdat deze oude kerk nu helemaal is omgetoverd tot een sfeervolle kerk 다운로드. Ook zijn alle karakteristieke details behouden gebleven. Echt een top restauratie!”
De beste motivatie in de categorie inzenders 20+ is van Marion van de Sande, ook voor de Paterskerk: “Ten eerste is dit een restauratieproject van de lange adem, niet iets waarmee je een jaar flink bezig bent om vervolgens achterover te kunnen gaan zitten en genieten van het gedane werk. Dit project is dermate groot en veelomvattend dat je daar een heel lange periode mee bezig bent. Ten tweede vind ik het belangrijk dat een gebouw wat zó oud is en zijn oorspronkelijke functie kwijt is, zo goed hergebruikt wordt zonder dat daarbij de oorspronkelijke functie onzichtbaar wordt 다운로드. Ten derde vind ik het prettig dat de bewoners van Weert en omstreken kunnen blijven genieten van dit gebouw zoals men dat vroeger ook kon, maar dan op een andere manier. Maar toch, men blijft kunnen samenkomen in dit gebouw zoals men vroeger kon. Ook wordt er heel goed gebruik gemaakt van de (social) media om dit gebouw en haar mogelijkheden onder de aandacht te brengen. Kortom op vele fronten verdient de Paterskerk de Erfgoedprijs en de steun van deze gemeente en haar inwoners!”

De onafhankelijke en deskundige jury bestond uit:

• Mevrouw Ingrid Beckers, restauratiearchitect, lid van Monumenten-welstandscommissie en commissie Cultuurhistorie Weert;
  • De heer Frans Beckers, oud-burgemeester Stramproy en Schinnen, bestuur Federatie Welstand (landelijk), oud-voorzitter Welstandscommissie Weert e.o.;
  • De heer Cees Metz, voorzitter stichting Architectuurlijk Weert, oud-voorzitter Welstandscommissie Weert en architect.